Velký přehled alternativních paliv automobilů
Životní prostředí a šetrnější chování člověka k přírodě dnes rezonuje ze všech stran a automobilový průmysl je považovaný za jednoho z největších znečišťovatelů. Právě proto je na něj vyvíjen tlak a cesta ke zlepšení vede přes alternativní paliva.
Přestože to není projekt, který je možné realizovat hned, došlo v posledních letech k velkému posunu správným směrem. S cenami ropy a následně benzínu a nafty, je to právě řidič, který začíná hledat alternativu k levnějšímu provozu aut a pokud je s tím spojeno zlepšení životního prostředí, je to určitě dobrá investice do budoucna.
Jaké se nabízí možnosti
Mezi nejčastěji zmiňovaná alternativní paliva patří:
-
propan-butan (LPG)
-
stlačený zemní plyn (CNG)
-
elektrická energie
Další možností jsou vodíková auta, která slibují alternativu k elektromobilům, ale bez dlouhého dobíjení. Zatím spíše raritu tvoří auto na solární pohon, ale s masovým využitím se zatím nepočítá.
Do budoucna se počítá s tím, že za 20 let by měly elektromobily tvořit asi 30% nově prodávaných vozů. Dalších 25% by potom měla zaplnit hybridní auta, tedy automobily, které mají jak systém pro elektro provoz, tak spalovací motor. Zbývajících 45% by potom tvořily dvě podobně velké skupiny vozů na benzín nebo naftu a další skupina by byla auta na CNG a podle vývoje technologií by mohlo být rozšířeno i auto na vodíkový pohon.
LPG (propan-butan)
Přestože auta na LPG patří dnes k nejrozšířenějším alternativním pohonům, do budoucna se s nimi z ekologických důvodů tak moc nepočítá. Cena LPG je přímo spojená s cenou ropy, a navíc v jeho neprospěch svědčí technické nevýhody – nutnost parkování pouze venku kvůli bezpečnostnímu riziku.
U nás je ale LPG už velice zažitý a oblíbený alternativní pohon s ekonomickým benefitem. Přestavba vozu na LPG není náročná a existuje poměrně široká síť čerpacích stanic. Toho v současnosti využívají desítky tisíc řidičů.
Výhody: dostupnost čerpacích stanic, zkušenosti s přestavbou, nižší náklady na provoz, nižší emise
Nevýhody: bezpečnostní riziko, cena paliva ovlivněná ropou, poměrně prostorově náročné řešení
Pokud zvažujete přestavbu auta, prostudujte si nejprve, jaké auto lze na LPG přestavět.
CNG (stlačený zemní plyn)
CNG patří mezi paliva budoucnosti. V Evropě už tuto možnost využívá před dva miliony řidičů. Oproti LPG jde o bezpečnější variantu paliva. Při úniku se zemní plyn rychle rozptyluje do ovzduší. Příznivá je i cena. Dobré jsou i technické parametry vozu ve srovnání s vozy s běžným palivem. České řidiče ovšem odrazuje jen několik desítek čerpacích stanic na celém území, což je pro většinu řidičů základním faktorem při zvažování této volby.
Výhody: nízké emise, příznivá cena, dobrý výkon a dojezd, relativně bezpečný provoz
Nevýhody: málo čerpacích stanic, nedostatečná propagace
Elektřina
Asi nejvíce zmiňované je v současnosti auto na elektrický pohon. U nás zatím moc elektromobilů nejezdí. Propagace nechybí, ale na rozdíl od jiných evropských zemí se výrazně nezapojují pojišťovny, města a stát. V okolních zemích mají majitelé elektromobilů různé výhody, které je koupi motivují. Jde o výhodné povinné ručení, parkování ve městě zdarma atd.
K výrobě aut na elektrický pohon se přidává stále více automobilek a předpokládá se, že budoucí rozvoj půjde tímto směrem, (za předpokladu, že bude dost energie pro masové používání této alternativy).
Výhody: tichý a čistý provoz s malou ekologickou zátěží, minimální údržba vozu, levný provoz
Nevýhody: vysoká pořizovací cena, málo veřejných dobíjecích stanic, dlouhé dobíjení v domácím prostředí, často velmi nepravdivě nadhodnocený dojezd vozů, baterie (akumulátor) má omezenou životnost a výměna je drahá (na to navazuje neprodejnost ojetých vozů určených k výměně baterie)
Vodík
Přestože auto na vodíkový pohon je bráno jako lepší alternativa ve srovnání s naftou a benzínem, nejde o nejekologičtější variantu. Vodík se sice na naší planetě vyskytuje hojně, ale je vázaný a čistý vodík se musí vyrábět.
Nejsou žádné statistiky, kolik vodíku se vyrobí, ale existují studie, které uvádí, že se v celosvětové produkci nejvíce vodík vyrábí z fosilních paliv a asi jen 4% elektrolýzou. Vyrábět vodík za pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů je energeticky velmi náročné a zatím nereálné. Elektřina se efektněji využije rovnou jako zdroj pro automobily.
Výhody: nezávislost na ropě, výfukové plyny představují čistou vodu
Nevýhody: malý výběr sériově vyráběných vozů, technologie k získávání vodíku se zatím vyvíjí – nestaví se zatím motory k přímému spalování, ale z vodíkového palivového článku se vyrábí elektřina a ta pohání motor (jde tedy zatím o alternativu k li-ion baterii), výroba vodíku není levná
Hybrid
Taková auta s hybridním pohonem kombinují pohon spalovacího a elektrického motoru. Na kombinaci potom záleží výsledná spotřeba. Elektromotor v tomto případě není dost silný, ale ve městě odvede svou práci a snižuje tak spotřebu i emise. V okamžiku, kdy se auto rozjede mimo město, kde se využívá spalovací motor, tak se elektrická baterie dobíjí, a to pouhou rekuperací při brždění.
Výhody: levný městský provoz, nižší emise, levnější povinné ručení
Nevýhody: vyšší spotřeba mimo město (celý systém s akumulátorem přidá vozu pár desítek kg), slabý dojezd pouze na elektrický motor
Nová generace vozů (plug-in) už je sofistikovanější a má dobíjecí akumulátor s větším dojezdem.
Solární energie
Zatím se na silnicích solární auto běžně nevyskytuje. Je však velmi pravděpodobné, že jde o alternativní pohon automobilů budoucnosti. Zatím se spíše uvažuje o částečném solárním pohonu. Je třeba se vyrovnat s technickými obtížemi, jako je získávání krystalického křemíku potřebného pro polovodiče umožňující tzv. fotovoltaický jev, díky němuž se vozidlo rozjede.
Výhody: čistý zdroj energie
Nevýhody: technologie závislá na intenzitě slunečního svitu (v zimě mají fotovoltaické články výkon 10%)
Tip na závěr: Rádi a často jezdíte na výlety autem? A provádíte před cestou kontrolu auta? Pokud ne, možná vám přijdou vhod tipy a rady před odjezdem na dovolenou.
zdroj foto: pexels.com