UAZ po italsku.
Firma Schieppati staví obytné automobily na bázi furgonu UAZ-452, oba modely - jmenují se Adventure Camper a Safari - se od svého sériového sourozence z Uljanovska už na první pohled liší 400 mm vysokou laminátovou nástavbou střechy, trubkovými nosiči zavazadel a řadou dalších prvků. Zatímco nad hlavami řidiče a spolujezdce zůstala střecha ve standardní výši (2100 mm nad zemi), střecha obytné části vozu povyrostla na úroveň 2500 mm a pod ní je - měřeno od podlahy - 1800 mm vnitřní výšky. Karosérie dostala účinnou tepelnou a protihlukovou izolaci (používá se kombinace skleněné vaty a pěnového polystyrénu), vnitřní obloženi resp. čalounění karosérie, uspořádání a výbava interiéru se liší podle poslání (a ceny) vozidla.
Levnější model Schieppati Adventure Camper se řadí do kategorie méně nákladných, ale prakticky vybavených vozidel pro ty, kdo při cestách za nevšedními zážitky dávají přednost účelnosti před komfortem. Vůz má čtyři sedadla, která lze uspořádat třemi různými způsoby. Za jízdy sedí řidič i jeho tři spolucestující čelem po směru jízdy, při zastávce se dají přední sedadla upravit tak, že se řidič a jeho partner po pravici otočí a sedí tváří v tvář svým dvěma přátelům (navíc lze mezi oběma dvojicemi sedadel rozložit malý stolek). Třetí úprava přichází na řadu večer: opěradla předních i zadních sedadel se sklopí do vodorovné polohy, čímž vzniknou dvě podélně orientovaná a vcelku pohodlná lůžka. Další dvě místa na spaní – ovšem podstatně spartánštější - nabízejí rozkládací lehátka zavěšená pod zvýšenou střechou. Ale vraťme se k dennímu uspořádáni modelu "Adventure Camper": čtveřice cestovatelů má k dispozici kompaktní kuchyňský blok s dvouhořákovým plynovým vařičem napojeným na tříkilogramovou bombu a miniaturním dřezem na umývání nádobí (s padesátilitrovou nádrží na čistou vodu a dvacetilitrovou záchytnou nádržku na odpadní vodu), v zádi vozu najdeme i malé chemické INC. Důležitou maličkostí je přídavný akumulátor 12 V-55 A.h, z něhož se napájí vnitřní osvětlení a malé vodní čerpadlo. Dražší Schieppati Satari, který může přepravovat pět dospělých cestujících, se uspořádáním i výbavou řadí ke špičce své kategorie. Řidič a spolujezdec sedí na standardních sedadlech, teprve za jejich opěradly začíná obytná část vozu. Kuchyňský blok (s dvouhořákovým vařičem, malým dřezem a elektrickou chladničkou o objemu 42 l) posunuli vpřed a uložili jej kolmo k podélné ose vozu v prostoru za sedadlem spolujezdce. Řidič má za zády miniaturní místnůstku, v níž člověk kromě maličkého umyvadla v případě potřeby najde i chemické WC typu Porta Potti 44. Do dvou nádrži se vejde celkem 200 l čisté vody, nucený oběh obstarává elektrické čerpadlo. Celá zadní část obytného prostoru patři sedací soupravě s výsuvným stolkem, která se na noc promění v dvojlůžko dlouhé 1,80 m a široké 1,74 m. Zbývající tři spolucestující musí vzít zavděk závěsnými lehátky u stropu.
Obytné automobily Schieppati Adventure Camper a Satari mají rozvor náprav 2300 mm, vnější rozměry 4460 x 1940x2500 mm a pohotovostní hmotnost 1950 až 2100 kg podle provedení. Standardně je pohání sovětský zážehový čtyřválec 2445 cm3 o výkonu 57 kW, alternativně se však montuji i vznětové motory Peugeot 2304 cm3 a Fiat 2445 cm3 (první nabízí 51 kW, druhý 53 kW). Ve všech případech motor pracuje ve spojeni s hlavní čtyřstupňovou a přídavnou dvoustupňovou převodovkou, pohon předních kol se zapíná jen v případě potřeby. Na silnici vozy UAZ-Schieppati dosahuji největší rychlosti kolem 100 km/h, v terénu se uplatní nejen pohon 4x4 a druhý stupeň přídavné převodovky, ale i robustní podvozek s oběma tuhými nápravami (odpružení obstarávají vpředu i vzadu podélná listová pera) a světlou výškou 220 mm. Stejně jako sériové furgony z Uljanovska, i obytné vozy Schieppati mají dvě palivové nádrže o celkovém objemu 86 l, takže bez tankování" ujedou nejméně 600 km.
Firma Grand Erg nabízí italským motoristům dvě obytné verze automobilů z Uljanovska: levnější.. Tundra" vzniká úpravou furgonu UAZ-452, podstatně dražší model Thule má obytnou buňku připevněnou na podvozku valníčku UAZ-452 D. Duši a spolumajitelem firmy Grand Erg je architekt Nino Ciranl, který už jako student podnikal výpravy se sovětskými terénními vozy. Postupně postavil několik obytných verzí furgonu UAZ-452, z nichž nejznámější byla Aziza 6, s níž novopečený architekt v 70. letech najezdil více než 25 tisíc km napřič Skandinávií a Islandem. Získal bohaté praktické zkušenosti, které později využil při navrhováni prodejního modelu "Tundra". Tak vznikla poměrně levná, ale velmi praktická úprava furgonu z Uljanovska, určená především mladým motorizovaným tulákům.
Grand Erg Tundra je zvenku téměř k nerozeznáni od běžného furgonu UAZ-452, i střecha zůstala nezvýšená, jen na ní přibyl rozměrný trubkový nosič zavazadel. Zevnitř dostaly stěny, podlaha a strop 30 mm silnou izolační vrstvu polyuretanu, překrytou třímilimetrovou lodní překližkou. Vůz je dvoumístný, přičemž poměrně malou vnitřní výšku (1300 mm) cestujícím vynahradí relativně velká obytná plocha: 2,7 x 1,8 m. Nino Cirani nechal prakticky beze změn přední část interiéru se standardními sedadly řidiče a spolujezdce, obytnému prostoru dominuje dvojlůžko dlouhé 1,82 m a široké 1,20 m. Pod ním je asi 400 mm hluboký úložný prostor, přepážkami rozdělený na tři části. V malém kuchyňském bloku, umístěném podélně při pravém boku karosérie, najdeme maličký nerezový dřez na mytí nádobí – voda se přivádí nožním čerpadlem z třiceti litrové nádržky, uložené v pravém zadním rohu obytného prostoru.
Dvouhořákový vařič, zásobovaný plynem z tříkilogramové bomby, není zabudován napevno: není-li v provozu, visí na pravé stěně karosérie a zabírá tak minimum prostoru. Přední dvířka kuchyňského bloku se dají snadno vyjmout a připevnit na vrchní desku s dřezem, takže nahradí chybějící stolek. V levém zadním rohu interiéru najdeme ještě dvě praktické maličkosti: miniaturní elektrickou chladničku o objemu 22 l a malé chemické WC.
Čtyřmístný model Grand Erg Thule je postaven na podvozku UAZ-452 D a může se pochlubit prostornou obytnou buňkou sendvičové konstrukce s kovovou kostrou, povrchovými panely z laminátu, polyuretanovou izolací a vnitřním obložením překližkou (celá stěna má tloušku 40 mm). Původně uzavřená dvoumístná budka má v horní polovině zadní stěny obdélníkový výřez široký 1200 mm, takže řidič a spolujezdec nejsou za jízdy odděleni od těch, kdo cestují v obytném prostoru. Při rozvoru náprav 2300 mm je model Thule dlouhý 4500 mm, široký 2050 mm a vysoký 2580 mm, uvnitř obytné buňky je k dispozici plocha 2,75 x 1,95 m a výška 1850 mm. V přední části obytného prostoru najdeme sedací soupravu se skládacím stolkem, kterou lze uspořádat třemi způsoby. Za jízdy zde sedí dvě osoby čelem vpřed na samostatných sedadlech, která se na zastávce změní ve dvě podélně orientované dvoumístné lavice, umožňující vcelku pohodlné stolování celé posádce. Večer ze sedací soupravy vznikne dvojlůžko dlouhé 1,95 m a široké 1,20 m, další dvě sklopná lůžka umístil Nino Cirani u stropu.
Zadní polovina obytného prostoru patří především 1,5 m dlouhému kuchyňskému bloku, umístěnému podél levé stěny buňky a obsahujícímu dřez na mytí nádobí, dvouhořákový plynový vařič (opět s tříkilogramovou bombou) a elektrickou chladničku (421). Nádrž na pitnou vodu má objem 1251 litrů, použitá voda odtéká do čtyřicetilitrové jímky. Nucený oběh vody zajišťuje elektrické čerpadlo, napájené (stejně jako vnitřní osvětlení) z přídavného akumulátoru 12 V - 55Ah. V pravém zadním rohu obytného prostoru je toaleta s chemickým WC a miniaturním umyvadlem (za příplatek se montuje i sprcha), prostor mezi ní a pravou lavicí sedací soupravy vyplňuje poměrně prostorná skříň, zhotovená - stejně jako ostatní nábytek modelu Thule - z překližky tloušky 15 mm opatřené omyvatelnou povrchovou úpravou. Do obytného prostoru se vstupuje 0,5 m širokými dveřmi v zadní stěně, dostatek světla a vzduchu dovnitř propouštějí boční posuvná okna (levé má rozměry 1,7 x 0,5 m, pravé 0,8 x 0,5 mj. Účinné odvětrávání prostoru kuchyňského bloku a WC umožňuje dvojice stropních otvorů s odklápěcími průsvitnými kryty.
Obytný automobil Grand Erg Thule se dodává buď s původním zážehovým motorem UAZ 2445 cm3 o výkonu 57 kW, nebo s dvaapůllitrovým vznětovým čtyřválcem Fiat (53 kW). Jinak se podvozek prakticky neliší od valníčku UAZ-452 D, jen se za příplatek vedle standardní palivové nádrže (56 l) montuje ještě druhá nádrž stejného objemu, čímž toto zajímavé vozidlo získá schopnost urazit bez čerpáni asi 800 km.
Jan Tuček
Snímky a kresby archív autora
Zdroj: Svět motorů z 80. let.