První sériově vyráběné automobily s palivovými články míří do Velké Británie
Vozidla s bezemisním pohonem na vodík budou brzy jezdit v ulicích Londýna. Pět vozidel Hyundai ix35 Fuel Cell, prvních sériově vyráběných automobilů s palivovými články na světě, se stane integrální součástí projektu LNHE (London Hydrogen Network Expansion) na rozšíření vodíkové distribuční sítě v Londýně.
Hyundai Motor, jako jeden z dodavatelů projektu LHNE, se připojí ke konsorciu společností s odbornými znalostmi v oblasti vodíkové dopravní infrastruktury a provozu, s cílem vybudovat první vodíkovou dopravní síť ve Velké Británii, pokrývající Londýn a jihovýchodní Anglii. Projekt LHNE na rozšíření vodíkové distribuční sítě v Londýně je vládou podporovaná iniciativa, na jejímž financování se podílí britská Komise pro strategii technického rozvoje (Technology Strategy Board). LHNE bude používat vozidla s pohonem na vodík v každodenním provozu a poskytne infrastrukturu plnicích stanic, aby podpořila jejich provoz.
Tato vozidla s palivovými články budou poskytnuta formou leasingu veřejným i soukromým provozovatelům vozových parků v hlavním městě Velké Británie. Jedná se o první z tisícovky vozů, které Hyundai Motor vyrobí do roku 2015 na výrobní lince v korejském Ulsanu.
Většina z těchto 1000 vozů zamíří do Evropy, kde Evropská komise spustila několik projektů, mezi něž patří společný program EU na podporu vodíkových palivových článků FCH JU (Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking), jejichž cílem je podporovat používání vodíku jako nosiče energie s nulovým obsahem uhlíku.
V Evropě jsou nyní realizovány různé projekty zaměřené na výstavbu vodíkové infrastruktury, takže nastala vhodná doba pro urychlení celého procesu nabídkou vozidel s pohonem na vodík.
V Londýně jsou již v provozu dvě vodíkové plnicí stanice, z nichž jedna je veřejně přístupná, a třetí bude otevřena v rámci projektu LHNE (London Hydrogen Network Expansion). Výstavba dalších tří plnicích stanic je plánována do roku 2015. V té době se očekává desetinásobné zvýšení počtu vozidel s palivovými články v ulicích Londýna z původních pěti na minimálně 50 nebo i víc, včetně osobních vozů, autobusů a skútrů.
Zdroj: TZ Hyundai