PŘEDSTAVUJEME - UAZ AMC 3160 a 3162 - UAZ již nosí civil

redakce

   Terénní automobily UAZ zná každý, kdo absolvoval vojenskou základní službu, ale nyní na český trh přichází nová generace, která má především civilní určení. Proti předchůdcům je nová generace podstatně elegantnější, pohodlnější a bohatěji vybavená.
   Podstatné však na nových uazech je to, že jsou nabízeny se zásadní úpravou. Jejich dovozce, východočeská firma Auto Max, je vybavuje moderními hnacími agregáty Andoria (polská verze britské značky Leyland), které již několik let úspěšně a velmi dobře slouží ve značkách Lublin, ARO nebo Honker. V Česku si vydobyly pověst nesmrtelných a nenáročných motorů do nepohody. A jsou především podstatně mladší konstrukce než původní ruské.
Jednání s ruským výrobcem (Uljanovskij avtomobilnyj zavod) začala již v roce 2000, ale až letos se české straně podařilo vyslat z Radíkovic u Hradce Králové do světa první sérii upravených a zdokonalených vozidel, která splňují všechny normy EU včetně emisních.
   UAZ zůstává především terénním automobilem. Má robustní rámový podvozek, obě nápravy tuhé a odpružené vpředu vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči, zadní podélnými půleliptickými listovými pružinami.
   Karoserie s částečnou samonosností je pětidveřová, v kratší verzi (typ 3160) pětimístná v delší (3162) devítimístná. Uspořádání sedadel je klasické (dvě sedadla vpředu, tři vzadu). Delší model má v zádi, v zavazadlovém prostoru, dvě podélně umístěné dvoumístné sklopné lavičky. Kratší verze má rozvor náprav o délce 2400 mm a rozchod kol 1550/1550 mm, prodloužená 2760 mm a 1600/1600 mm.
   Nejen ve srovnání s předchůdcem působí karoserie až nečekaně pohledným dojmem, přestože je koncipována navýsost účelově pro těžkou práci a provoz i ve skutečně těžkém terénu. Charakterizují ji zaoblené tvary, robustní nárazníky s integrovanými "mlhovými" světlomety, obdélníkové světlomety, směrové svítilny vpředu včleněné do blatníků tak, že jsou velmi dobře viditelné i ze stran.
   Interiér sice není pojat jako výkřik poslední designerské vlny, ale je přehledný, pohledný a přístroje v jednoduchém panelu velmi dobře čitelné. Auto Max nabízí až neuvěřitelnou paletu doplňků a variant výzbroje/výstroje. Mimo jiné různé radiopřijímače, přehrávače kazet i CD, antény, reprosoustavy, střešní okna, čalounění a potahy sedadel, volanty, hlavice řadicí páky atd.
   Nechybí samozřejmě možnost dodání vozidla s doplňkovým vybavením ochrannými rámy, přídavnými osvětlovacími soustavami, navijákem, prahovými rámy...
   Rámová konstrukce podvozku je velkou výhodou, protože přináší kromě vynikající robustnosti a životnosti vozidla také možnost snadného odvození výrazně užitkových variant. Nový UAZ proto existuje také jako typ 2360 s dvoudveřovou budkou řidiče a nosným rámem připraveným pro instalaci nástavby. Český dovozce jej nabízí také již s instalovaným pevným valníkem, respektive dokonce jako malý sklápěč!
   Motor, přeplňovaný řadový čtyřválec chlazený kapalinou, je uložen vpředu podélně a pohání kola zadní nápravy. Pohon předních kol je připojitelný pákou v kabině.
   Agregát je k dispozici ve dvou výkonových verzích 65 a 75 kW (výkonnější za příplatek 12500 Kč). Vedle klasické pětistupňové převodovky Eaton TS 5-21 s přímým řazením (britské provenience) je převodné ústrojí doplněno o sestupnou "redukční" českou převodovku Praga A-80 se dvěma stupni (silnice/terén).
   Také brzdový systém je konvenční s kapalinovým ovládáním a kotouči vpředu, respektive bubny vzadu. Zajímavostí je parkovací brzda - kotoučová na zadním dílu kloubového hřídele. Podobnou ojedinělostí je vybavení vozidla dvěma nádržemi paliva (víčko nádrže tedy najdeme na zadní části pravého i levého boku karoserie). Při jejich značném objemu 2 x 45l a prodejcem uváděné průměrné spotřebě paliva 11,5 1/100 km to poskytuje uživateli vynikající dojezd okolo 750 km. Také tento detail je dokladem pozitivního dědictví vojenské minulosti.
                                          Autor : Ondřej HORSKÝ
                                          Foto : Josef Žáček
                                          Převzato : AutoProfi - únor 05

Aktuálně píšeme

Přestavba aut pro firmy, myslivce či dobrodruhy | 20.12.2023

Kontrolky v autě - které jsou důležité a co dělat když svítí | 31.10.2022

Jak si užít jízdu v terénním voze bezpečně? Tohle je naše rada | 21.09.2022

Komentáře ke článku

Vožit nový komentář




pátý den v týdnu

BAZAR VOZŮ 4x4 A SUV

do
do

MENU

Dříve než vyjedete do terénu, musíte se prokousat městem. Sledujte webkamery na motoristickém portálu Chcižít.cz.

Vyrobil INET-SERVIS.CZ | 2012 - 2024 | nastavení cookies