Oslava se podařila
Školákům asi začátek září moc nevoní, zato příznivci off-roadu jej milují. Konec léta se stal tradičním termínem pro konání OffROAD festivalu a Aro Show. Milovníci jízdy v terénu se už poněkolikáté sjeli v jičínském vojenském prostoru pod Zebínem.
V pátek odpoledne se ještě dokončovaly přípravy a trať byla rezervována především pro zvané. Těmi byli novináři a zákazníci společnosti Auto Max, dovozce vozů UaZ, Aro, Honker a Gazella. Tisková konference představující produkty společnosti celou show v podstatě odstartovala. Krátce po jejím ukončení se začaly do kempu sjíždět první vozy a v podvečer už jich organizátoři napočítali necelou stovku. Stejně jako loni, také letos se začalo soutěžit už v pátek. První disciplínou, do které se ovšem zdaleka nepustili všichni, byl noční orientační závod. Přísným ochráncům zákona se sice tahle taškařice zrovna nezamlouvala, ale nakonec nedostal pokutu nikdo. Všichni byli střízliví a nikdo nepřekračoval nejvyšší povolenou rychlost více než je zdrávo. Zpočátku to však vypadalo podstatně hůř. Honza Šrajer, stavitel tratí, rozhodčí, záchranář a moderátor v jedné osobě, popisoval náladu v policejním táboře jako hodně bouřlivou.
Důvodů proč přijet do Jičína je vždy několik. Potkáte tu spoustu známých, zajezdíte si v terénu, očíhnete, co je ve světě terénních vozů nového, nebo se můžete zúčastnit některé ze zajímavých soutěží. Odměny za nadprůměrné výsledky bývají zajímavé. Celkový vítěz si tentokrát odvezl naviják Noell a získal předplatné našeho časopisu na deset let. Stejnou cenu obdržel také jeden z diváků. Desetileté předplatné bylo zvoleno zcela záměrně, časopis OffROAD totiž letos oslavil už desáté narozeniny a místem oslav se stal právě OffROAD festival a Aro Show. Rekordní byla tentokrát návštěvnost festivalu. Do soutěží se přihlásilo 240 vozů a areál navštívilo přibližně 3,5 tisíce lidí.
Off-roadová klání odstartovala v sobotu úderem 10. hodiny. Disciplíny byly tradiční. Velké popularitě se těšila soutěž pojmenovaná „Neucmrndni“. Během celého dne se ji zúčastnilo 58 posádek. Nejúspěšnější byl Jaroslav Svoboda s červenou suzuki, jenž byl vyhlášen také celkovým vítězem festivalu a který si domů odvezl už zmiňovaný naviják a desetileté předplatné našeho časopisu. Zvládnout disciplínu „Neucmrndni“ znamená projet vytyčenou terénní tratí, s plným půllitrem v náručí. Vítězem se pochopitelně stává ten, kdo vylije vody ze sklenice co nejméně. S půllitrem vody se jezdilo celý den. Stejně tak až do pozdního odpoledne probíhaly soutěže v trialových sekcích. V jedné z nich jel řidič se zavázanýma očima a jediné, čím se mohl řídit byly pokyny spolujezdce. Nejlepším nevidomým trialistou byl Miroslav Hudeček, jehož Suzuki Vitara projela vytyčenou tratí nejrychleji a s nejmenším počtem trestných bodů.
I když se jezdilo blátem prakticky celý víkend, soutěže, kdy šlo o nejrychlejší průjezd blátivou tratí, se moc nadšenců nezúčastnilo. Není se ani čemu divit. Potom, co téměř všichni zůstali viset ve zrádném příkopu plném smradlavého bahna, je poměrně nízká účast v soutěži logická. S bahenní tratí, která dle slov Honzy Šrajera (duchovního otce festivalu) nebyla příliš náročná, si nakonec nerychleji poradil Nissan Patrol Josefa Kalaby. Ten byl v blátě jako doma.
Odpoledne byly vypsány ještě soutěže o nejrychlejší a nejpomalejší výjezd. Zvolená trať byla o poznání jednodušší než loni a nebyl snad nikdo, kdo by s ní měl výraznější problémy. Při nejpomalejším výjezdu vítězil pochopitelně ten, kdo jel do kopce co nejpomaleji aniž by se mu byť jen na milisekundu zastavila kola. Tady hodně záleželo na náčiní a tím nejlepším se ukázal být přemotorovaný Chevrolet Suburban v rukách Petra Žežulky. Jeho čas byl sice skvělý, ale mnohem zajímavější bylo sledovat obří Chevrolet, kterak se žene do kopce v soutěži o nejrychlejší zdolání svahu. Suburban celý ve vzduchu jsem viděl poprvé a asi naposledy. Ani tak ale Petr Žežulka nedosáhl na výkon Štěpána Kloučka. Ten kopec doslova vyletěl. Diváci ohodnotili jeho výkon obrovským potleskem, nicméně odvážný pilot zvaný Špendlík trochu přestřelil. Jeho Jeep Cherokee odjížděl ze soutěže po zběsilém průjezdu se zlomenou poloosou.
Vrcholem soutěží bylo tradičně přetahování do kterého se už tradičně nikomu moc nechtělo. Nakonec se přihlásily dvě posádky. Tou první byl již zmiňovaný Žežulka s chevroletem. Dalším odvážlivcem se stal Martin Oberlander s toyotou. Síly měla obě auta na rozdávání, ale o převaze amerického zástupce nemohlo být pochyb. Chevrolet Suburban nakonec svoji roli favorita potvrdil a toyotu za sebou na kurtě dotáhl až mimo vytyčený prostor. Souboj těchto obrů nakonec vyhecoval i další, ale dál už se přetahovalo jen mimo soutěž. Inu, kdo pozdě chodí, sám sobě škodí.
Večer program pokračoval vyhlašováním výsledků a rozdáváním cen. Dostalo se nejen na soutěžící, ale spoustu dárků si z Jičína odvážela i celá řada diváků. Nejšťastnější byl určitě ten, kdo získal předplatné časopisu OffROAD na deset let stejně jako Jaroslav Svoboda, celkový vítěz OffROAD festivalu a Aro Show. Ceny předával unavený, nicméně veselý Honza Šrajer za asistence půvabné a výřečné hostestky. Oceněno bylo kromě jiného nejšpinavější a nejhezčí auto a také auto, které dorazilo z největší vzdálenosti. Vyhlašování zpříjemnila ještě rocková kapela a třešničkou na dortu bylo vystoupení dívčí taneční skupiny.
Letošní OffROAD festival a Aro Show se mimořádně vydařil. Velký dík patří organizátorům akce, všem, kdo pod Zebín přijeli a měrou vrchovatou se na vydařené akci podílelo také počasí. Nebe bylo bez mráčků a i když večer v nedalekém okolí řádila bouřka vojenskému prostoru u Jičína se déšť vyhnul.