Nový Ford F-150 Raptor dostal šestiválec, ale beránek to není
Američané své pick-upy milují a Ford F-150 je jejich největší ikonou. Výkonné provedení Raptor je pro americké publikum něco jako Volkswagen Golf GTI pro to naše. Raptor je extrémní po všech stránkách, což nová generace ještě umocňuje i navzdory tomu, že přišla o osmiválec.
F-150 Raptor SVT je nejdrsnější verzí nejpopulárnějšího amerického pick-upu a vůbec nejprodávanějšího auta USA. Nejdrsnější i proto, že Raptor nijak neslevuje ze svých schopností v terénu, přidává k tomu extrémně výkonný motor a dostatečně silácký vhled.
Menší hmotnost = menší spotřeba
V nové generaci přišel F-150 Raptor o označení SVT, ale ze svého charakteru neztratil nic. Karoserie samozřejmě vychází z aktuální generace F-150, která byla představena na autosalonu v Detroitu před rokem. Nový model je například až o 300 kilogramů lehčí než předchozí, čehož je dosaženo použitím moderních materiálů včetně hliníku. Totéž platí i pro Raptor, novinka bude mít oproti předchozí verzi o 227 kilogramů méně. Rám z vysokopevnostní oceli je tužší než kdykoli předtím, a tak je Raptor skvěle připraven i pro opravdu drsné výlety do náročného terénu.
Snížení hmotnosti, tudíž i celkové spotřeby paliva je dosaženo i použitím zcela nové pohonné jednotky. Pro příznivce obřích amerických motorů to bude zklamání, ale nový F-150 Raptor dostal pod kapotu přeplňovaný šestiválec EcoBoost s objemem 3,5 litru. Konkrétní technické údaje motoru automobilka nezveřejnila, tvrdí ovšem, že jak točivý moment tak výkon jsou vyšší než u předchozí generace, která měla osmiválec 6,2 litru o výkonu 302 kW a točivém momentu 588 Nm. Případné stížnosti snad tedy mohou putovat jen směrem k zvukovému projevu, nepochybujeme však o tom, že i ten bude dostatečně brutální.
Na Raptora se zatím musí čekat, v Evropě s otazníkem
Zajímavostí je použití desetistupňové automatické převodovky a nového systému pohonu všech kol. Řidič si bude moci vybrat z celkem šesti jízdních režimů, které ovlivní nastavení převodovky, motoru, kontroly trakce a dalších systémů auta. Ford označuje F-150 za nejdrsnější, nejchytřejší a nejschopnější truck. Zákazníci si na něj ovšem budou muset počkat, do prodeje se dostane až na podzim roku 2016. V Evropě se pak nejspíš opět budeme muset spolehnout na individuální dovoz a to i přesto, že je Raptor součástí nové globální ofenzívy výkonných vozů Ford.
Autor: Martin Hrudník, Group Buying Manager AAA Auto