Macháček se rozhodl pro plnokrevnou buginu!
Jezdec KM Racingu koupil od stáje MD Rallye Sport vůz Optimus s čtyřlitrovým motorem Nissan a chystá se na Rallye Dakar
Josef Macháček ukončil víc jak dvouleté hledání a testování několika jednomístných vozů typu buggy a vsadil na jistotu. Jezdec KM Racingu si pořídil větší auto od francouzské stáje MD Rallye Sport, s nímž na posledním Dakaru skončil Pascal Thomasse devátý. Optimus - jak zní název dvoumístné buginy - je kvalitní, poměrně lehký a právě vhodný stroj pro bývalého pětinásobného dakarského šampiona na čtyřkolce.
Šestapadesátiletý matador se s ním chce představit už na nadcházející dakarské rallye v lednu 2014. „Malé auto mám hotové, ale jet Dakar s velkým nebo malým vozem přijde na stejné peníze. Jenže naděje na dojetí s velkým je podstatně větší. Kvůli tomu padlo rozhodnutí, že to zkusím s dvojmístnou buginou, která má určitou šanci na úspěch,“ vysvětlil svůj záměr Macháček.
Důraz kladl na spolehlivost
Optimus má hmotnost asi 1260 kilogramů a pohání ho čtyřlitrový motor Nissan V6 o výkonu 300 koní. Je uložený za zadní nápravou a pohání zadní kola. Vůz má stejně jako jako všechny velké vozy typu buggy centrální dohušťování kol a hydraulický výsuvný zvedák, který usnadňuje vyprošťování i výměnu kol.
Pepík Macháček poslední roky sledoval, jak se vyvíjí kategorie bugin. Ještě na jaře si myslel, že nejvhodnější bude zakoupit robustní vůz kategorie GMC, což je v podstatě to, s čím jezdí slavný Jean-Louis Schlesser. Okoukl několik typů a udělal si obrázek, co by pro něj bylo nejvhodnější.
„Nedíval jsem se na to, jak auta jedou, ale hleděl hlavně na spolehlivost. Nakonec jsem se rozhodl i vzhledem k víc rallyeovějšímu pojetí dakarských tratí pro lehčí model Optimus. Další výhodou je to, že MD Rallye Sport poveze do Jižní Ameriky veškeré náhradní díly a když budu něco potřebovat, odkoupím je v průběhu soutěže,“ pokračoval bývalý motocyklista.
Když koncem léta auto přivezl, začal na něm dělat dílčí úpravy, jako jsou sedačky. „Jde o to, aby bylo pro mě a spolujezdce co nejpohodlnější nastupování a vystupování z vozu. Optimus šel také do laku, aby se oblékl do barevné kombinace KM Racingu a našich sponzorů. V píscích ve slovenské Senici už prošel i prvním testem. Nechci nic říkat předem, ale jede se mi s ním výborně. První pocit byl takový, že Francouzi to auto připravili pro mě,“ naznačil optimisticky.
Poprvé s navigátorem
Velkou novinkou bude pro Machuse přítomnost navigátora. Vzhledem k dřívějšímu motocyklovému zaměření i startům v jednomístných buginách si dosud všechno obstarával sám. „Je to pro mě úplně nová věc. Budu se moci soustředit jenom na jízdu, ale teď půjde hlavně o to, abychom si zažili komunikaci. Hodně lidí říká, že spolupráce s navigátorem pro mě bude výhodou a že se to projeví na kvalitě jízdy,“ uvedl.
Další testy nového vozu i posádky - kopilotem se stal Vlastimil Tošenovský ml. - se odehrávají výhradně na českém území. „Jezdili jsme na některých motokrosových tratích, kde jsme vyzkoušeli všechno podstatné včetně skoků, ale hlavně spolupráci s Vlastíkem. S navigací i s řízením buginy má zkušenosti z několika menších soutěží. Ne zase moc velké, ale bude se učit,“ upozornil Macháček, jehož čeká první dakarské vystoupení s autem a celkově už jedenácté.
„Zkušeností před Dakarem mít moc nebudeme. Nastoupíme bez ambicí na výsledek, spíš půjde o to vyzkoušet auto v maximálním zatížení a najet kvalitní kilometry. Hlavním cílem bude dojet do cíle, a to bude odrazový můstek k dalšímu zlepšení. Osobně si myslím, že technika má na to, aby skončila do třicátého místa ze všech terénních aut. Otázka je, co čekat od posádky? Schlesser prohlásil, že s takovým vozem je nutné se dva až tři roky učit jezdit,“ dodal.
Dění kolem Rallye Dakar 2014 budeme pravidelně přinášet jak na těchto stránkách, tak i na webu www.ctyrkolky.com.
Zdroj: kmracing.cz