Jak se chovat k filtru pevných částic? A jak ušetřit?
Filtr pevných částic je součástka, která se montuje do každého nově vyrobeného automobilu, brání tak škodlivým látkám a karcinogenům dostávat se do ovzduší a poškozovat přírodu. Jelikož účelem filtru je zachytávát saze, je logické, že se časem zanese a může se i ucpat. Poté nefunguje správně, auto má vyšší spotřebu a výkon motoru klesá.
Životnost filtru
Jelikož se jedná o velmi drahou součástku, která u některých modelů může stát několik desítek tisíc korun, je dobré vědět, jak prodloužit životnost filtru. Při špatně zvoleném stylu jízdy, jeho životnost výrazně klesá. Vždy je lepší jízda na delší vzdálenosti, pouhé popojíždění ve městě není ideální volbou, je potřeba s autem vyrazit na delší vzdálenost, aby se provedla „samoregenerace“ filtru.
Takzvaný proces vypalování probíhá v automobilu automaticky a dochází při něm k vyhoření sazí a čištění DPF filtru (filtru pevných částic).
V tomto případě však vyčištění filtru není stoprocentní a nevypálí se všechny nečistoty. Filtr se tak postupně ucpává, až dojde k jeho nefunkčnosti a auto nejde nastartovat. Jednou z variant (i když poměrně dražší) je výměna filtru za nový, ale ve většině případů postačí metoda regenerace DPF.
Co je metoda regenerace DPF?
Pokud se vám na palubní desce rozsvítí kontrolka filtru pevných částic, nelze jej podceňovat. Automobil vám po nějaké době přepne do nouzového režimu a přestane fungovat. Chrání se tak před úplným poškozením. V servisu vám odborníci poté poradí, jak opravit DPF.
Jedním z možným způsobů je již zmíněná metoda regenerace. V servisu vám odborně demontují celý filtr a pošlou ho firmě, která se tímto problémem zabývá. Tam renovují jednotlivé kanálky filtru pevných částic za pomocí měřících přístrojů. Při procesu dochází k odstranění nečistot, přičemž funkce filtru bude díky přítomnosti drahých kovů zachována. Do filtru se nijak neřeže, není tedy mechanicky poškozen. Automobil pak opět funguje bez větších problémů.
zdroj foto: pixabay.com