HONKER - historie a současnost

redakce

Tarpan
Polsko potřebovalo automobil pro venkov s rozbitými cestami. Ke konci roku 1971 vznikly první prototypy furgonů Tarpan. Žebřinový podvozek a části karosérie pocházely ze Žuka, pohonné ústrojí a nezávislé zavěšení předních kol ze sedanu Warszawa. Zadní náprava byla tuhá. Koncem roku 1972 vyrobili první 25 kusovou sérii. Roku 1973 až 1976 bylo vyrobeno 8.533 kusů Tarpan 233, od roku 1978 se závěrkou diferenciálu. Roku 1978 byl tento model zmodernizován a prodáván jako Tarpan 235. Měl přepracovaný podvozek, zavěšení předních kol a úpravy na  karosérii. Toho roku se výroba dostala přes 5 tisíc kusů, o rok později na 6 tisíc. Na přelomu 70. a 80. let vznikly první prototypy nového terénního vozu, na nichž se podílel italský Fiat („Tarpanielo“). Model byl předobrazem typu Honker, který se ve zmodernizované podobě vyrábí dodnes.

Tarpan Honker
Když v Polsku vznikl tento jediný sériový off-road, dali mu jméno Tarpan Honker, údajně  podle plemena houževnatého tatranského koně. Jeho posláním bylo nahradit obstarožní park uazů policie a vojska. Od přelomu 80. a 90. let byly honkery vyráběny se 3 typy motorů s 5-rychlostní převodovkou. Auto sdílelo díly s dodávkami Lublin. Auto zdolalo svah 68%, boční náklon 42%. Nájezdové úhly byly 44/42 a brodivost 80 cm. Počátkem 90. let se FSR spolu s českým ROSS Roudnice zúčastnili tendru na terénní auto pro českou armádu.
V červnu 1997 se objevil Tarpan Honker s modernizovaným pohonným ústrojím, turbodieselovým motorem Andoria 4CT90 a převodovkou Eaton.

Honker 2
Honker 2 přišel roku 1999 s novým zavěšením kol, vylepšeným ústrojím pohonu, elektroinstalací a interiérem z Lublinu 3, osazen mezinápravovým diferenciálem s uzávěrkou a stálým pohonem všech kol. Obě nápravy tuhé se vzduchovým odpružením. Výrobce uvádí auto jako lacinou verzi opravdového off-roadu.

Honker 2000
V roce 2000 je tu vylepšený Honker 2 – Honker 2000, který lze jednoduše charakterizovat jako spolehlivý vůz do skutečně extrémních podmínek. Jeho přednosti jsou zejména:
              
1. Minimální pořizovací cena 
Se základní cenou 589.000,- Kč bez DPH je HONKER nejlevnější alternativou skutečného offroadu.

2. Minimální spotřeba
Automobil Honker s největší celkovou hmotností (3.500kg) dokáže jet za méně než 12l nafty na 100 km (při provozu na silnici a ustálené rychlosti 90 km/hod).

3. Minimální počet odcizených vozidel
Od uvedení vozidla na český trh prozatím nefiguruje mezi žádnými evidovanými odcizenými vozidly.

4. Nejnižší ceny náhradních dílů
Obchodní politika výrobce vylučuje komerční navýšení o více jak 100% reálné výrobní hodnoty náhradních dílů z prvovýroby. Proto jsou ceny na úrovni automobilů  Příklady cen pro zákazníky v Kč bez DPH: turbo (GARET) 9.000,- , vstřikovací čerpadlo (BOSCH) 12.000,- hlava válců komplet 15.000,-, převodová skříň EATON 28.000,- , motor Andoria 120.000,- 

5. Nejnižší nároky na údržbu
Pravidelné servisní prohlídky garantují majiteli bezproblémové užívání automobilu. Servisní úkony jsou velmi levné, stojí 250,- Kč bez DPH za 1 Nmh práce. Probíhají pravidelně každých 10.000km, servisní síť čítá na území ČR 41 servisních míst.

6. Maximální průchodnost
Terénní speciál s trvalým náhonem na všechna čtyři kola s možností uzávěrky mezinápravového a zadního diferenciálu s redukční převodovkou. Karoserie na tuhém žebřinovém rámu, dvě tuhé nápravy s litovými pery, světlá výška 220 mm, velké nájezdové úhly včetně přechodového.

7. Maximální variabilita
U typové řady 42 se jedná ryze o terénní speciál, kde je vše podřízeno jednomu účelu. I tak zde naleznete 3 modifiakce: vůz s pevnou střechou, plátěnou střechou a pick up. V případě typové řady 54 může podvozek sloužit k dostavbě na valník, sklápěč, prachotěsnou, izotermickou i mrazící skříň s agregátem, vysokozdvižnou plošinu nebo cisternu. Je připraven na jakoukoliv variantu svého využití.

8. Maximální typová rozmanitost
Ve své třídě nabízí HONKER dvě základní typové řady, 42 a 54. Jsou rozlišeny podle rozvoru a  celkového zatížení. V současné době existuje celkem 10 modifikací tohoto nepřekonaného terénního speciálu.

 

                                                Zdroj - AUTOMAX, web .pl

Aktuálně píšeme

Přestavba aut pro firmy, myslivce či dobrodruhy | 20.12.2023

Kontrolky v autě - které jsou důležité a co dělat když svítí | 31.10.2022

Jak si užít jízdu v terénním voze bezpečně? Tohle je naše rada | 21.09.2022

Foto



Komentáře ke článku

HonkerAutor: Jarda | 15.09.2013 08:35
Paráda, ale co koroze? Aby to nebyla stejná past jako ARO. Spotřeba by byla ideální tak okolo 8,5 litrů nafty na 100km po asfaltu při úsporné jízdě při nezatížení. Jinak se mi líbí.
HonkerAutor: Tomáš | 15.09.2013 14:50
To s korozí by mě také hodně zajímalo . Cena je však podlě me trošku vyšší než by měla být . Zas k něco extra to neni . Dá se levněji pořídit Uaz už s nějákým tím vylepšením .

Vožit nový komentář




pátý den v týdnu

BAZAR VOZŮ 4x4 A SUV

do
do

MENU

Dříve než vyjedete do terénu, musíte se prokousat městem. Sledujte webkamery na motoristickém portálu Chcižít.cz.

Vyrobil INET-SERVIS.CZ | 2012 - 2024 | nastavení cookies