Derways Cowboy – ARO v ruském kabátě ?
V prosincovém čísle OffRoadu jsem si početl o Expedition Trophy 2006 z Murmanska do Vladivostoku a ejhle? Byla zde zmínka o vozidle Derways Cowboy ... Ne každý asi ví, co je toto auto vlastně zač. Takže něco málo z historie.
Společnost DERWAYS AUTOMOBILE COMPANY vznikla 27.2.2004. Původně se firma jmenovala MERKURIJ a specializovala se na výrobu likérů... no nakonec, každý nějak začínal. Idea vyrobit vozidlo v prvé soukromé ruské automobilce (Čerkesské) však vznikla již v roce 2002. V roce 2003 předvedl technický ředitel projekčního centra Alexander Romanov model vozidla s cílem uvést první sériový vůz do jednoho roku na trh. Název DERWAYS byl odvozen od jména prezidenta společnosti (Derev) a anglického slova cesty (ways).
Vozidlo bylo vyvíjeno s cílem vytvořit moderní automobil, maximálně jednoduchý, na základě již vyráběných komponentů bez vysokých investic do vývoje. Rám včetně podvozku a převodovek je použit z rumunského terénního automobilu ARO 244 (v Rusku nazývaném „military“). Karoserie je tvořena trubkovým rámem z čtvercových profilů „potažených“ v podstatě tabulemi plechu. V interiéru, dveřních výplních a na některých vnějších částech vozidla jsou použity plasty – nepříliš barevně sladěné. Design a celkové zpracování navrhla firma Tolyati „Avtokond“ ve spolupráci s experty z VAZu.
Vozidlo je samozřejmě standardně vybaveno závěrkou diferenciálu, posilovačem řízení, ochranou motoru a olejové vany, střešním oknem a centrálním zamykáním. V doplňkovém příslušenství lze nalézt parkovací signalizaci, přední ochranný rám, interiér z kůže, klimatizaci, bodylifting, vytápění sedaček či naviják. Jako naprostou perlu ovšem výrobce nabízí víceúčelový palubní systém „Mirkom-100“. Dám-li na recenzi v ruském časopisu – „tento systém by záviděl i Su-17“. Systém reprezentuje základnový blok s vysoce kvalitním TFT displejem japonské výroby, který se přizpůsobuje vnějším světelným podmínkám. Zahrnuje systém hlasového hlášení poruchových stavů, automatickou diagnostiku, televizi, videokameru pro snadné couvání, ovládání klimatizace. Doplňkový systém „Marshrut“ oznamuje překročení povolené rychlosti (včetně případného trestu!), průměrnou spotřebu paliva atd. No nekupte to!
Vozidlo je možno pořídit s třemi různými motory – benzínovým ZMZ 409 (2960cm3/105kW), dieselovým ZMZ 514 (2351cm3/96kW) – oba snad EURO 2 a dieselovým motorem Peugeot HDI (1997cm3/66kW) EURO 3.
Spotřebu jsem našel jen u vozu s motorem ZMZ 409 (benzín). Tady je. Motor s výkonem 105 kW při 4400 otáčkách má kroutící moment 230 Nm/3900 ot., maximální rychlost 150 km/h, zrychlení z 0-100 za 16 s, spotřebu město/mimo město 16,2/12,5 l na 100 km.
Vozidlo je homologováno pro 5 pasažérů, hmotnost 1869/2430 kg, délka 4440, šířka 1823, výška 1880, objem zavazadlového prostoru 600 l. Do poloviny roku 2005 bylo vyrobeno (a snad i prodáno) 300 vozidel. Cena začíná na 400.000,- rublů (cca 340.000,- Kč).
Co říci na závěr? Zajímavá myšlenka první soukromé automobilky sklízí v testech ruských médií rozporuplné názory. Ale v každém případě, pokud může konkurovat ke spokojenosti závodníků v úvodu zmíněném závodě vozidlům Nissan Patrol a jiným, tak proč ne? Zřejmě o této společnosti ještě uslyšíme ... Konečně vždy je model DERWAYS 313120 „Prado“ již na cestě.
Charlie
Další fotky naleznete ve fotogalerii.