Boudy, bůčky, kotrmelce …
První víkend v září, letní počasí, 27 offroaďáckých posádek na motocrossové trati v Bělé pod Bezdězem – to byl 7. závod MČR Off Road Trial 2005.
Drobnými úpravami v pravidlech a změnou v organizaci závodů pořadatelé určili směr, kterým se budou české trialové závody dál ubírat. Nová pravidla, shodná s euotrialovými budou platná od sezóny 2006.
Už v podzimní části letošního seriálu budou mít posádky možnost si některé změny vyzkoušet. Zrušené RZ, 3-metrové branky, společné trialy rozdělené pro leštěnky a speciály pouze barevným značením branek. Žádné losování pořadí průjezdu, ale časový limit na projetí všech otevřených trialových sekcí. Posádka si sama vybírá v jakém pořadí si projede sekce určené pro danou kategorii. Leštěnky tímto systémem už jezdí celou sezónu, pro speciály to byla premiéra. Zatím byly specoše zvyklé nechat se „vodit“ od sekce k sekci, tam si vylosovat pořadí průjezdu a pak při neúspěchu lamentovat nad tím, jakou měly smůlu, že si vylosovaly 1 a musely projet cestu ostatním. Nebo naopak nalosovaly třeba 5 a to už zase plakaly, že je sekce „rozrytá“. Teď jsou všichni nuceni více přemýšlet, počítat a jet naplno od rána do uzavření závodiště.
Sobotní dopoledne připomínalo spíš kaskadérská představení na volné scéně devíti trialů / 3 společné a po třech samostatně pro každou kategorii /. Sérii kotrmelců začala hned po otevření sekcí posádka Stihl teamu - bouda v písku. Nezdařený výjezd „úvozu“- Králíci třikrát přes boudu. Protější břeh - výjezd „nakopl“ a přes záda otočil Mitsubishi Jirků Klasny a Provazníka. Aviatici to pro změnu „otočili“ v lesní sekci mezi stromy. Naštěstí to vše krom pomačkaných plechů, odnesl jen skřípnutý palec Luboše Dolečka. Během soboty si někteří po ráznějším stylu jízdy zopakovali opravy svých plechových mazlíků v terénu. Hopík vyskočenou kardanku, Šrejma diferák, Sedláček poloosu, Subíci prasklou tyč řízení zadní nápravy a zadní diferák.
Přes to většina posádek zvládla sobotní sekce v limitu. Problém nastal až půl hodiny před uzavřením závodiště, kdy se před „volným“ trialem nashromáždilo asi třináct posádek, kterým se během dne do pískového hlavolamu nechtělo. A tak se na poslední chvíli jezdilo jako o život, ale bylo jasné, že se všichni do této sekce v časovém limitu nedostanou. Pořadatelé dodrželi slovo, v 17 hodin uzavřeli celé závodiště a deset posádek přišlo o cenné bodíky. V kategorii Speciálů nad 2000 ccm, tento trial projela jen posádka Hadrovský / Frýdl – AUTO KOŠNAR, kteří ale při výjezdu přetrhli mlíko a tím vyfásli „déčko“. Škoda, bez „déčka“ by po sobotě vedli o 11 bodů, což by se ostatním v neděli špatně dohánělo.
Pro posádky to bylo důležité ponaučení – kochání a občerstvení ano, ale až po odjetí všech sekcí.
„Tajtrlíky“ dne se stala děčínská posádka - několikanásobní vítězové závodů! Beďar s Prcanem. Ráno malá opravička – výměna přepáleného kablíku a pak celý den snaha o nastartování Toyoty. Rozebírali, čistili, vyslechli nespočet „rad“, ale Toyotka stále nestartovala. Večer po ukončení závodu byla záhada odhalena. Benzíňák na naftu nalitou z kanystru prostě NE a NE a Nepojede!!!. Příjemný teplý večer strávila většina přítomných v novém velkém stanu v Mílově offhospůdce.
Na neděli byly připraveny pro všechny 4 trialy. Tři společné a po jednom samostatně pro specoše a leštěnky. Už v menším měřítku pokračovala série bud a bůčků. Přes boudu šla Suzuka Sage teamu, přes předek na bok klasnové. Robo Král a naftoví magnáti Beďar s Prcanem bůčky na volným trialu a tím vzácné „déčko“ za nedokončenou sekci .
Časový limit už nepodcenil nikdo, všechny posádky snažily projet sekce co nejdřív. I přes pár počátečních rozpaků si všichni na nové úpravy pravidel zvykli. Tyto závody odstartovaly připravované změny, které by měly přiblížit naše závody trendu, který se jezdí i v ostatních evropských zemích. Chceme, aby všichni měli možnost si zajezdit a zazávodit si v zajímavých sekcích, pobavit se. Těm, kteří si již teď plánují reprezentovat naší republiku na Eurotrialu 2006 ve Finsku, pomoci s kvalitní přípravu .
Pro pořadatele je zajištění takovéhoto závodu o dost náročnější. Ale věříme, že nadšení po Maďarsku nevyprchá a k našim skalním posádkám přibudou noví offnadšenci. Dle plánů některých posádek by měla přes zimu přibýt i nějaká ta offroaďácká „příšerka“.