Allah Tour 2010 - UAZem na konec světa
O tom, že východní terénní auta jsou skvělým pomocníkem při práci nikdo nepochybuje. Léta praxe hovoří za vše. Tím ale jejich použití nekončí. Že se offroady z východu dají použít i jako prostředek trávení volného času nám dokázala posádka FKS Tour se svým vozem UAZ 3160 Combat!
V Čechách je základna fanoušků jízdy v terénu poměrně široká, a už jde o lidi, kteří jezdí offroadem na dovolenou, anebo fandy občasného řádění po tankodromech. K našemu potěšení zahrnuje nemalý počet fanoušků terénních vozidel z východu. Ti oceňují jednoduchost a zpravidla bezkonkurenční prostupnost terénem i bez nákladných a složitých úprav. Přinášíme vám cestopis od našich kolegů z Mostu, kteří tento rok s UAZem 3160 dojeli až do Íránu a zpět. Jste-li fanouškem cestopisů, doporučujeme navštívit stránky skupiny FKS Tour, kde naleznete řadu fotografií a kompletní popis cesty. Odkaz na ně je uveden v závěru článku.
Odpočinek trochu jinak
Naše parta má již několik let poněkud neobvyklý pohled na „dovolenou na zotavenou“ než většina lidí. Oblíbili jsme si cestování po zemích, které nejsou exotické v tom zakořeněném slova smyslu – pláž, palmy, moře, mochito atp. Nejsme žádný tým z „Camel Trophy“, ale část našich cest nebývá vždy snadná a pohodlná.
Mnohé země námi navštěvované nicméně exotiku nepostrádají, jen poněkud méně tradiční. Jsou často chudé až zbídačelé, drsné, ale jejich přírodní krásy a v naprosté většině vstřícní a hrdí obyvatelé dokáží často vracet víru v hodnoty, které naše bohatší a „civilizovanější“ společnost tak nějak zašlapává do země.
Letošní trasa: Most-Praha-Bratislava-Budapeš-Bělehrad-Sofie-Istanbul-Samsun-Trabzon-Batumi-Gori-Tbilisi-Jerevan-Stepenakert-Meghri-Marand-Maku-Ankara-Soluò-Skopje-Bělehrad-Budapešt-Bratislava-Praha-Most byla z našich dosavadních „tour“ nejdelší a zavedla nás nejdále od domova, stála však za to. Že jsme se šťastně vrátili domů, musíme poděkovat nejen dřívějším zkušenostem, „zlatým ručičkám“ hlavního řidiče, palubního elektrikáře a výmluvnosti lingvisty „rusofila“, ale hlavně našemu pojízdnému domovu a společnému miláčkovi, vozidlu UAZ 3160. Prostornému, robustnímu a spolehlivému „kámošovi a členovi“ výpravy, kterého ve „východním bloku“ láskyplně vítají slovy „Nu vot, Čechi na UAZIKE jechajut!“ – což nám mnohdy usnadnilo situaci třeba na hranicích.
Za 16 dní jsme s UAZíkem najeli
Vozidlo zvládlo vše bez vážných technických problémů. I cestu ke klášteru Tatev, kterou podle místních zvládají jen nákladní vozidla KAMAZ a to s obtížemi. Celkem velkou pozornost budilo v Arménii, kde jezdí poměrně dost Uazů starších typů. Mimochodem místní arménský mobilní operátor BEELINE AM používá jako služební vozidla UAZy Patrioty.
Voják ruské armády, který spolustřeží arménsko-íránský hraniční přechod AGARAK-NOORDUZ, si dokonce pořídil několik desítek fotografií našeho Uazíka, natočil i videozáznam. Prý pro svého bratra, který je velkým fandou značky a zabývá se úpravami Uazů.
Co se týče poznaných památek, přírodních krás, navázaných přátelství a prožitých dobrodružství, tak to by se dalo popsat mnoho listů nebo hodiny vyprávět. Trochu podrobnější popis cesty a fotografie lze nalézt na naší adrese http://www.fkstour.wz.cz/.
Na příští rok chystáme cestu do Čečenska, Dagestánu a Kazachstánu. Při této příležitosti chceme mimo jiné navštívit i Ulyanovsk a pokud to bude možné, prohlédnout i výrobní závod – rodiště našeho „UAZIKA“.